::وبلاگ قرآنی کوثر::
معارف دین اسلام به طور كلی به سه بخش تقسیم می‌گردد:
الف. اصول دین: اصول اساسی و اعتقادی اسلام.
ب. اخلاق.
ج. فروع فقهی و احكام.
گرچه هر یكی از این امور نیازمند تحلیل مبسوط است، امّا در اینجا به طور خلاصه در چند تحت عنوان مطالبی در تشریح آنها ارائه می‌شود:
الف. اصول اساسی و اعتقادی اسلام
اصول دین یعنی ریشه‌ و پایه‌های اصلی آن به چند اصل استوار است:
1. توحید، یعنی اعتقاد به یگانگی خدای جهان. قرآن كریم كه كتاب آسمانی دین اسلام است از راه‌های گوناگون درباره اثبات توحید و تشریع معارف توحید برای بشر سخن گفته است. از آن میان فرمود: «در آفرینش آسمان‌ها و زمین از برای اهل ایمان آیه‌ها و نشانه‌هائی است كه آنان را به سوی توحید رهبری می‌نماید، و در آفرینش خودتان و این همه جنبندگان كه در زمین پراكنده می‌باشند علائم و آثاری است كه اهل یقین و دانش را به یگانگی خداوند می‌رساند».
خلاصه پیام این آیه مباركه آن است كه در اختلافاتی كه شب و روز پیدا می‌كند و در نتیجه گاهی با هم برابر، گاهی از همدیگر درازتر و كوتاه‌تر و گرم‌تر و سردتر می‌‌شوند و هم چنین در بارانی كه خدای متعال از آسمان نازل می‌كند و به واسطه آن زمین مرده را زنده می‌سازد، و همچنین در متوجه ساختن و گردانیدن بادها از سوئی به سوی دیگر، دلایل و شواهد زیادی است كه صاحبان عقل و فهم را به دین حق و پذیرش توحید فرا می‌خواند.
در نتیجه مشاهدة اجزاء به هم پیوسته این جهان پهناور و گردش عمومی حیرت‌انگیز آن و نظام‌های جزئی خیره كننده و مرتبط به هم كه در هر گوشه و كنار آن در جریان است برای هر انسانی خردمند روشن می‌سازد كه جهان هستی و هر چه در آن است در وجود و بقاء خود از یك وجود و مقام فناناپذیری سرچشمه می‌گیرد كه با قدرتی بی‌كران و علم بی‌پایان خود جهان را آفریده است.
2. عدل، ‌اصل دوم از اصول دین اسلام عدل است. بی‌عدالتی و ظلم ریشه در نیازمندی افراد ظالم و غیرعادل دارد و نوعاً برای رفع نیاز خود دست به بی‌عدالتی می‌زند. امّا از آن جا كه هیچ گونه نیازمندی به ساحت مقدس آفریدگار جهان راه ندارد و هر حكمی كه از مصدر جلال صادر می‌شود، اگر حكمی تكوینی است برای تأمین مصالح عامه است كه در محیط آفرینش باید مراعات شود و اگر حكم تشریعی است برای سعادت و نیكبختی بندگان است. و منافع به خودشان بر می‌گردد. قرآن كریم می‌فرماید: «ان الله لایظلم مثقال ذرة»، یعنی خدای متعال به اندازة سنگینی یك ذره ظلم نمی‌كند. و نیز فرمود: «و ما الله یرید ظلماً للعباد»؛خدای متعال نمی‌خواهد به بندگان خود ظلم كند.
3. نبوت، اصل سوم نبوت است. گرچه كه انسان خیر و شر و نفع و ضرر خود را اجمالاً از راه عقل درك می‌كند، ولی همان عقل غالباً خود را باخته و از خواهش‌های نفسانی پیروی می‌نماید و گاهی نیز راه خطا می‌رود. بنابراین قطعی است كه هدایت خدائی باید از راه دیگری علاوه بر راه عقل انجام گیرد و آن راه كاملا از خطا و لغزش مصون است و این راه همان راه نبوت است كه خدای متعال دستورهای سعادت‌بخش خود را از راه وحی به یكی از بندگان خود بفهماند و به وی مأموریت دهد كه آنها را به مردم برساند و آنان از راه امید و بیم و تشویق و تهدید به متابعت آن دستورات وادار نماید.
4. امامت، اصل چهارم امامت است، مراد از امامت پیشوائی دین است در دنیای مردم است و شخص پیشوا امام نامیده می‌شود، شیعه معتقد است كه پس از درگذشت پیامبر از جانب خدای متعال امامی برای مردم تعیین شود كه حافظ و نگهبان معارف و احكام دین باشد و مردم را به راه حق هدایت كند. پس در هر حال وجود امام لازم است تا معارف و قوانین حقیقی دین خدا پیش او محفوظ بماند و هر وقت مردم استعداد پیدا كردند بتوانند از راهنمای وی استفاده نمایند.
5. اصل پنجم معاد است، ایمان به معاد یعنی اعتقاد به اینكه خدای متعال همه را پس از مرگ زنده نموده و به حساب اعمال‌شان رسیدگی فرموده، نیكوكاران را پاداش نیك خواهد داد و بدكاران را به سزای كردار و رفتارشان خواهد رسانید. قرآن كریم در صدها آیه معاد را به مردم تذكر می‌دهد و هرگونه شك و تردید را از آن نفی می‌كند. (برای اطلاع بیشتر دراین باره به منبع ذیل مراجعه شود).
ب. اخلاق
دین اسلام به بشر می‌گوید كه در زندگی صفات پسندیده‌ای اختیار كند و خود را با خوی‌های ستوده و نیكو بیارائید، وظیفه‌شناس، خیرخواه، بشر دوست، مهربان، خوش رو و دادگستر باشد و از حق دفاع كنیم و از حدود و حقوق خود تجاوز نكنیم و به مال و عرض و جان مردم تعدی روا نداریم، در طلب دانش و بینش از هیچ گونه فداكاری و از خود گذشتگی كوتاهی ننمائیم و بالاخره عدل و اعتدال (میان روی) را در تمام امور زندگی پیشة خود سازیم. (برای اطلاع بیشتر و موارد اخلاقی اسلام به منبع ذیل مراجعه شود).
ج. عمل: دستورات دینی و احكام فقهی
دین اسلام دستور می‌دهد كه در زندگی به كارهائی كه خیر و صلاح خود و جامعه ما در آن است، عمل كنیم و از كارهایی كه فساد و تباهی به بار می‌آورد دوری كنیم. و نیز می‌گوید به عنوان عبادت و پرستش پروردگار اعمالی مانند نماز، روزه، حج، زكات، امر به معروف و نهی از منكر و نظایر آن را كه نشانة بندگی و فرمان‌برداری است به جای آوریم. (برای اطلاع بیشتر در این باره كه مطالب فراوان دارد به منبع ذیل مراجعه شود).
منابع دیگر برای مطالعه:
(به خصوص آثار علامه طباطبایی بالاخص آموزش عقاید و دستورات دینی برای شما بسیار مفید است).
1. علامه طباطبایی، خلاصه تعالیم اسلام (به كوشش داود الهامی)، مركز نشر دار التبلیغ قم.
2. شناخت اسلام (به كوشش آقایان شهید دكتر بهشتی، شهید باهنر، و قلی‌زاده)، نشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
3. علامه طباطبایی، شیعه در اسلام، نشر وزارت فرهنگ و هنر.
4. علامه طباطبایی، آموزش عقاید و دستورات دینی، نشر بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی تهران.
اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر چه عیب است در مسلمانی ماست
امیرالمؤمنین علی ـ علیه السّلام ـ :
اندیشیدن همانند دیدن نیست، زیرا گاهی چشم‎ها دروغ می‎نمایاند، اما آن كس كه از عقل نصیحت خواهد به او خیانت نمی‎كند. (نهج‎البلاغه ـ حكمت 281)

نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات