::وبلاگ قرآنی کوثر::

مفهوم روایاتى كه در این باره وارد شده و به اعتقاد ما به صحّت و صواب نزدیك تر است ، آن است كه نخستین نمازى كه بر بندگان واجب شده ، نماز ظهر است كه دو ركعت بوده و روایات در این باره بسیار است و نیازى به ذكر آنها نیست ، زیرا این مطلب در نزد برگزیدگان و حضرات معصومین (علیهم السلام) كه الگوى ما هستند روشن است.

نماز ظهر، همان صَلوة وُسْطى است :

1- و امّا اینكه آن همان صَلاةِ وُسْطى است ، در روایتى از امام باقر (ع) در پاسخِ پرسش از فرمایش خداوند كه مى فرماید :
حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَالصَّلاةِ الْوُسْطى. (بقره ، 238)
- بر تمام نمازها و بخصوص بر نماز میانه محافظت كنید.
آمده كه فرمود : آن نماز ظهر است و در همان وقت خداوند نماز جمعه را واجب فرمود ، در آن روز ، وقتى است كه هیچ بنده مسلمانى در آن لحظه از خداوند خیرى را نمى خواهد مگر اینكه خدا به او عطا مى فرماید.

2- و نیز از امام باقر (ع) روایت شده كه : زن حسن بن علىّ دستور داد كه مُصْحَف و قرآنى بنویسند ، هنگامى كه نویسنده به آیه حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلوةِ الْوُسْطى رسید حضرت امام حسن (ع) به او فرمود :
حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلوةِ الْوَسْطى وَ صَلوةِ الْعَصْرِ ، وَ قُومُوا لِلّهِ قانِیتنَ.
یعنى بر تمام نمازها و به خصوص نماز وسطى و نماز عصر محافظت كنید و با حالت فروتنى براى خدا قیام نموده و خدا را عبادت كنید.

3- در حدیث است كه امام صادق (ع) فرمود : بر تمام نمازها و بویژه بر نماز وسطى و نماز عصر محافظت نمایید و با حالت خضوع و فروتنى براى خدا قیام كنید و خدا را عبادت كنید.

4- همچنین از طریق اهل تسنّن وارد شده كه ابن عمر گفت : حفصه دختر عُمَر دستور داد كه مصحف و قرآنى براى او نوشته شود و به نویسنده گفت : وقتى به آیه نماز رسیدى ، به من نشان ده تا دستور دهم كه آن را به همان صورت كه از رسول خدا (ص) شنیده ام بنویسى ، وقتى وى آن را به او ارائه داد ، دستور داد كه بنویسد : بر همه نمازها و به خصوص بر نماز وُسْطى و نماز عصر محافظت نمایید و با حالت خضوع و فروتنى براى خدا قیام نموده و خدا را عبادت كنید.

5- و ابو جعفر بن بابویه نیز در كتاب مَعانِى الاخبار در باب معناى نماز وسطى مشابه این حدیث را از عایشه روایت نموده است.
(معانی الاخبار ، ص 331 ، ص 2 و 4)

6- و نیز عبداللّه بن سلیمان بن اشعث سجستانى در جزء اوّل كتاب جمعُ الْمَصاحِف شش حدیث پیرامون اینكه این آیه شریفه به همین صورت در مُصْحف عایشه بوده و هشت حدیث درباره اینكه آیه شریفه به همین صورت در مُصْحَف حَفْصه و دو حدیث درباره اینكه به همین صورت در مُصْحَف اُمِّ سَلَمه بوده ، ذكر كرده است.
بنابراین ، تعیین اینكه نماز وسطى همان نماز ظهر است از هر طریق فَریقَیْن (شیعه و سنّى) روایت شده است.

8- همچنین شیخ بزرگوار محمّد بن على كراجكى در نامه اى كه به فرزند خویش نوشته ، در رابطه با فضیلت نماز ظهر روز جمعه ذكر كرده (درست به همین لفظ) كه : اى فرزند عزیزم ، براى نماز ظهرِ این روز شرافت بزرگى است و آن اوّلین نمازى است كه بر سرورمان رسول خدا (ص) واجب شده است.
و روایت شده كه آن همان نماز وُسْطى است كه خداوند متعال در امر به محافظت بر تمام نمازها آن را به صورت جداگانه ذكر نموده و فرموده كه : حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلوةِ الْوُسْطى .

9- و كراجكى نیز حدیثى را كه ما پیشتر به نقل از زراره از محمد بن مسلم ذكر نمودیم ، روایت كرده است.

10- همچنین در یكى از كتابهاى اصول به نقل از ابى بصیر آمده كه امام صادق (ع) فرمود :
نماز وسطى همان نماز ظهر است و آن نخستین نمازى است كه خداوند بر پیامبر گرامى اش (ص) نازل فرموده است.

11- و باز در نسخه قدیمى و زیباى كتاب تفسیر قرآن از صادِقَیْن (امام صادق و باقر) (علیهماالسلام) كه هم اینك نیز در نزد ما موجود است ، چهار حدیث به چند طریق از امام باقر و صادق (علیهماالسلام) دیدم كه : نماز وسطى همان نماز ظهر است.
و رسول خدا (ص) پیوسته مى فرمودند : بر همه نمازها و به خصوص بر نماز وسطى محافظت نمایید.

12- همچنین در آن كتاب بعد از این احادیث ، دو حدیث دیگر نیز در این باره ذكر نموده است.

13- افزون بر این ، ابوجعفر محمّد بن بابویه در كتاب معانِى الاخبار نیز نظرش این است كه : نماز وُسْطى ، همان نماز ظهر است و روایاتى از سوى طریقَیْن (شیعه و سنّى) در این باره ذكر نموده است.

14- همچنین وى در كتاب مدینة العلم روایت كرده كه امام صادق (ع) فرمود : نماز وسطى همان نماز ظهر و نخستین نمازى است كه خداوند بر پیامبرش (ص) واجب فرموده است.

معناى وُسْطى :

1- شاید مراد از وُسْطى همان عُظمى و نماز بزرگ باشد ، چنانكه خداوند متعال در جاى دیگر مى فرماید :
وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ اءُمَّةً وَسَطاً.
(بقره ، 143) - و اینچنین خداوند شما را امّت بزرگى قرار داد.

2- ممكن است كه به معناى نماز میانه باشد ، زیرا نماز ظهر ما بینِ دو نماز از نمازهاى روز (صبح و عصر) واقع است و نیز در میانه و وسطِ ظهر قرار دارد.

در شگفتم كه چگونه تعظیم نماز ظهر و اینكه آن همان نماز وسطى است بر بعضى مخفى مانده است ، با اینكه :
اوّلاً : همگان اتّفاق دارند كه آن اوّلین نمازى است كه واجب شده.
ثانیا ً: كه نماز جمعه اى كه واجب است در آن وقت واقع است.
ثالثاً : وقتى كه دعا در آن مستجاب مى شود در آن قرار دارد.
رابعاً : آن هنگام ، وقتِ گشوده شدن درهاى آسمان و وقتِ نماز اَوّابین است.
خامساً : وجود اینكه در روایت نماز عصر بر آن عطف شده (لذا مسلّماً مقصود از آن ، همان نماز پیش از نماز عصر یعنى نماز ظهر مى باشد.) و امور دیگر از این قبیل.

منبع:کتاب فلاح السائل



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic