تبلیغات
::وبلاگ قرآنی کوثر:: - اهمیت نماز ظهر (وسطی)
 
::وبلاگ قرآنی کوثر::

مفهوم روایاتى كه در این باره وارد شده و به اعتقاد ما به صحّت و صواب نزدیك تر است ، آن است كه نخستین نمازى كه بر بندگان واجب شده ، نماز ظهر است كه دو ركعت بوده و روایات در این باره بسیار است و نیازى به ذكر آنها نیست ، زیرا این مطلب در نزد برگزیدگان و حضرات معصومین (علیهم السلام) كه الگوى ما هستند روشن است.

نماز ظهر، همان صَلوة وُسْطى است :

1- و امّا اینكه آن همان صَلاةِ وُسْطى است ، در روایتى از امام باقر (ع) در پاسخِ پرسش از فرمایش خداوند كه مى فرماید :
حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَالصَّلاةِ الْوُسْطى. (بقره ، 238)
- بر تمام نمازها و بخصوص بر نماز میانه محافظت كنید.
آمده كه فرمود : آن نماز ظهر است و در همان وقت خداوند نماز جمعه را واجب فرمود ، در آن روز ، وقتى است كه هیچ بنده مسلمانى در آن لحظه از خداوند خیرى را نمى خواهد مگر اینكه خدا به او عطا مى فرماید.

2- و نیز از امام باقر (ع) روایت شده كه : زن حسن بن علىّ دستور داد كه مُصْحَف و قرآنى بنویسند ، هنگامى كه نویسنده به آیه حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلوةِ الْوُسْطى رسید حضرت امام حسن (ع) به او فرمود :
حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلوةِ الْوَسْطى وَ صَلوةِ الْعَصْرِ ، وَ قُومُوا لِلّهِ قانِیتنَ.
یعنى بر تمام نمازها و به خصوص نماز وسطى و نماز عصر محافظت كنید و با حالت فروتنى براى خدا قیام نموده و خدا را عبادت كنید.

3- در حدیث است كه امام صادق (ع) فرمود : بر تمام نمازها و بویژه بر نماز وسطى و نماز عصر محافظت نمایید و با حالت خضوع و فروتنى براى خدا قیام كنید و خدا را عبادت كنید.

4- همچنین از طریق اهل تسنّن وارد شده كه ابن عمر گفت : حفصه دختر عُمَر دستور داد كه مصحف و قرآنى براى او نوشته شود و به نویسنده گفت : وقتى به آیه نماز رسیدى ، به من نشان ده تا دستور دهم كه آن را به همان صورت كه از رسول خدا (ص) شنیده ام بنویسى ، وقتى وى آن را به او ارائه داد ، دستور داد كه بنویسد : بر همه نمازها و به خصوص بر نماز وُسْطى و نماز عصر محافظت نمایید و با حالت خضوع و فروتنى براى خدا قیام نموده و خدا را عبادت كنید.

5- و ابو جعفر بن بابویه نیز در كتاب مَعانِى الاخبار در باب معناى نماز وسطى مشابه این حدیث را از عایشه روایت نموده است.
(معانی الاخبار ، ص 331 ، ص 2 و 4)

6- و نیز عبداللّه بن سلیمان بن اشعث سجستانى در جزء اوّل كتاب جمعُ الْمَصاحِف شش حدیث پیرامون اینكه این آیه شریفه به همین صورت در مُصْحف عایشه بوده و هشت حدیث درباره اینكه آیه شریفه به همین صورت در مُصْحَف حَفْصه و دو حدیث درباره اینكه به همین صورت در مُصْحَف اُمِّ سَلَمه بوده ، ذكر كرده است.
بنابراین ، تعیین اینكه نماز وسطى همان نماز ظهر است از هر طریق فَریقَیْن (شیعه و سنّى) روایت شده است.

8- همچنین شیخ بزرگوار محمّد بن على كراجكى در نامه اى كه به فرزند خویش نوشته ، در رابطه با فضیلت نماز ظهر روز جمعه ذكر كرده (درست به همین لفظ) كه : اى فرزند عزیزم ، براى نماز ظهرِ این روز شرافت بزرگى است و آن اوّلین نمازى است كه بر سرورمان رسول خدا (ص) واجب شده است.
و روایت شده كه آن همان نماز وُسْطى است كه خداوند متعال در امر به محافظت بر تمام نمازها آن را به صورت جداگانه ذكر نموده و فرموده كه : حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلوةِ الْوُسْطى .

9- و كراجكى نیز حدیثى را كه ما پیشتر به نقل از زراره از محمد بن مسلم ذكر نمودیم ، روایت كرده است.

10- همچنین در یكى از كتابهاى اصول به نقل از ابى بصیر آمده كه امام صادق (ع) فرمود :
نماز وسطى همان نماز ظهر است و آن نخستین نمازى است كه خداوند بر پیامبر گرامى اش (ص) نازل فرموده است.

11- و باز در نسخه قدیمى و زیباى كتاب تفسیر قرآن از صادِقَیْن (امام صادق و باقر) (علیهماالسلام) كه هم اینك نیز در نزد ما موجود است ، چهار حدیث به چند طریق از امام باقر و صادق (علیهماالسلام) دیدم كه : نماز وسطى همان نماز ظهر است.
و رسول خدا (ص) پیوسته مى فرمودند : بر همه نمازها و به خصوص بر نماز وسطى محافظت نمایید.

12- همچنین در آن كتاب بعد از این احادیث ، دو حدیث دیگر نیز در این باره ذكر نموده است.

13- افزون بر این ، ابوجعفر محمّد بن بابویه در كتاب معانِى الاخبار نیز نظرش این است كه : نماز وُسْطى ، همان نماز ظهر است و روایاتى از سوى طریقَیْن (شیعه و سنّى) در این باره ذكر نموده است.

14- همچنین وى در كتاب مدینة العلم روایت كرده كه امام صادق (ع) فرمود : نماز وسطى همان نماز ظهر و نخستین نمازى است كه خداوند بر پیامبرش (ص) واجب فرموده است.

معناى وُسْطى :

1- شاید مراد از وُسْطى همان عُظمى و نماز بزرگ باشد ، چنانكه خداوند متعال در جاى دیگر مى فرماید :
وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ اءُمَّةً وَسَطاً.
(بقره ، 143) - و اینچنین خداوند شما را امّت بزرگى قرار داد.

2- ممكن است كه به معناى نماز میانه باشد ، زیرا نماز ظهر ما بینِ دو نماز از نمازهاى روز (صبح و عصر) واقع است و نیز در میانه و وسطِ ظهر قرار دارد.

در شگفتم كه چگونه تعظیم نماز ظهر و اینكه آن همان نماز وسطى است بر بعضى مخفى مانده است ، با اینكه :
اوّلاً : همگان اتّفاق دارند كه آن اوّلین نمازى است كه واجب شده.
ثانیا ً: كه نماز جمعه اى كه واجب است در آن وقت واقع است.
ثالثاً : وقتى كه دعا در آن مستجاب مى شود در آن قرار دارد.
رابعاً : آن هنگام ، وقتِ گشوده شدن درهاى آسمان و وقتِ نماز اَوّابین است.
خامساً : وجود اینكه در روایت نماز عصر بر آن عطف شده (لذا مسلّماً مقصود از آن ، همان نماز پیش از نماز عصر یعنى نماز ظهر مى باشد.) و امور دیگر از این قبیل.

منبع:کتاب فلاح السائل



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
چهارشنبه 18 مرداد 1396 03:34 ب.ظ
It is not my first time to visit this site, i am visiting this web
site dailly and obtain pleasant data from here daily.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:09 ق.ظ
I am really enjoying the theme/design of your weblog.
Do you ever run into any internet browser compatibility problems?

A couple of my blog visitors have complained about my
website not operating correctly in Explorer but looks great in Firefox.

Do you have any suggestions to help fix this problem?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی